Veebruarikuu algusesse jäi kaks päeva sisukaid veebiseminare, kus 13 omavalitsust jagasid oma piloteerimisega seotud tegemisi, nii õnnestumisi, kursimuutusi, aga ka kõhkluseid ja küsimusi. Ka viimased käivad piloteerimise juurde, sest ainult katsetamise kaudu saame päriselt õppida ja sobivaid lähenemisi omavalitsuste keskselt toimivaks kujundada.
 
Arenguprogrammi eestvedajatena oli meil rõõm kuulda, et üle Eesti toimetatakse nii erinevate ettevõtmistega, mis kõik on juba nüüd toonud või toomas tulevikus kasu täiskasvanud õppijatele.
 

Millega siis KOVid täiskasvanuhariduse maastikul toimetanud on?

👉 Keila linnal on valminud mahukas tegevusplaan, kuidas teha õhtuõpe popiks! See nõuab tõsist tööd inimeste hoiakute muutmisega, kuid vaid sellega nad ei piirdu – lisaks brändimisele keskendutakse ka õppimisvõimaluste paindlikumaks muutmisele ehk e-õppe arendamisele, õpetajate toetamisele selles protsessis, õppijate arvu suurendamisele jne. Ettevõtmine on suisa reformimõõtu!

👉 Viru-Nigula vald võttis julgelt ette ja on asunud läbi rääkima kohalike ettevõtjatega, et koos toetada kohalike elanike haridustaseme tõstmist. Fookuses on just nende inimeste toetamine, kelle haridustee on katkenud enne põhikooli või põhikooli lõpetamisega. Veenmist vajavad korraga nii ettevõtted kui potentsiaalsed täiskasvanud õppijad ise. Sellise dialoogi algatamine on ajalooline ja kahtlemata pingutust väärt. Päeva lõpuks taandub see ju oma piirkonna inimeste heaolu suurendamisele!

👉 Tallinna linn keskendub lastevanematele kui täiskasvanud õppijatele, lähenedes neile muuhulgas läbi hoolekogude. Seeläbi antakse oluline panus nii kodanikuharidusse kui ka vanemlusharidusse. Rõõm oli kuulda, et on leitud ka häid koostööpartnereid, plaanis on nii taskuhäälingud, juturobot koduleheküljele ja mitmed koolitused.

👉 Võru vald on saanud tõuke põhjalikuks sisekaemuseks tänastele kommunikatsioonitegevustele. Meeskonnas on peetud dialoogiringe ning jõutud ühiselt erinevate tegevusteni, mis aitavad tänase tagasivaatava kommunikatsiooni muuta ettevaatavaks. Plaanis on tuua õppimisvõimalused ja edulood täiskasvanud õppijatest senisest enam fookusesse!

👉 Kose valla meeskond on läbi teinud korraliku uuenduskuuri, kuid see ei ole neid pidurdanud. Plaan on edasi töötada Kose Rahvakooli loomise suunas – eesmärgiks on, et selle brändi all saaks kokku Kose vallas pakutavad õppimisvõimalused täiskasvanutele ning olemaolevad avalikud ruumid õppimisega seotud tegevusteks ristkasutatud.

👉 Haapsalu linn pingutab selle nimel, et täiskasvanuhariduse edendamine saaks linna arengustrateegiasse ja tööülesanded ametijuhendisse. Paralleelselt toimetatakse ka teises arenguprogrammis, mis on suunatud uussisserändajate toetamisele. Selle käigus arendatakse paindlikku õpiteed keele ja kohaliku kultuuri omandamiseks parajate õpiampsudega. Nutikalt on nii kohalikud kui ka uued elanikud kaasatud mitte vaid õppijatena, vaid ka läbi oma kogemuse jagamise õpetajatena!

👉 Rõuge vald sihib samuti haridusstrateegia uuendamise suunas ja teeb juba nüüd põhjalikku eel- ja mõttetööd. Sellest dialoogist ei puudu ka elukestva õppe, sealhulgas täiskasvanuõppe olulisuse mõtestamine, seda nii sotsiaalsete väljakutsetega toimetulekul kui ka omavalitsuse kui organisatsiooni sees (omavalitsus kui õppiv organisatsioon).

👉 Peipsiääre vald algatas Vahva Rahva Kooli, mille eesmärk on kõnetada just vanemaealisi õppijaid, kuid oodatud on muidugi kõik. Esimese koolituse vastu oli huvi suur ja osalejad tõdesid, et just nimi oli see, mis kohale meelitas. Keskendutakse nii uutele teadmistele, liikumisele kui ka kohalike kultuuriinimeste tutvustamisele.

👉 Saaremaa vald töötab meeskonnaga selle nimel, et ühisesse infokanalisse koondada kõik õppimisvõimalused, mida Saaremaal pakutakse. “Saaremaa õpib” on slogan ja ühtlasi mõtteviis, mille nimel koos koolitajate ja erinevate täienduskoolituspakkujatega võrgustikku punutakse.

👉 Kohila vald on uue arengukava koostamist ettevalmistamas ja ühes sellega keerlevad mõtted järjest enam ka selle ümber, kuidas elukestev õpe ja täiskasvanute õppimisega seotud teemad arengukavas kajastada. Mõttetööd vallavalitsuse tasandil aga nõuab, kelle panusel ja kelle tööajast täiskasvanuharidusega seotud arendustegevused käima saada.

👉 Saku vald on asunud täiskasvanuhariduse teemal toimetama mitmel rindel. Esimese sihtrühmana on fookusesse võetud beebivanemad, kellele pakutakse kevadperioodil erinevaid koolitusi. Juba märtsis plaanitakse kokku panna haridusasutustega koostöös uue õppeaasta plaanid lapsevanemate koolitamiseks. Lisaks on omavalitsuse eestvedamisel koostöös Valgamaa Kutseõppekeskusega käivitunud kutseõppe programmid nii lapsehoidjate koolitamiseks kui ka puutööalaste teadmiste ja oskuste täiendamiseks. Kusjuures viimasele kursusele on tulnud õppima mehed! Just need, kellele uued oskused ja uus erialaperspektiiv vajalik.

👉 Kuusalu vald püüab kahte kärbest korraga – keskendutakse vallaelanike digioskuste täiendamisele ja sellele lähenetakse läbi “muna õpetab” kana meetodi, ehk nooremad õpetavad vanemaealisi. Nii antakse hoogu ka põlvkondadevahelisele õppimisele. Digioskuste täiendamise kuuks on valitud märtsikuu. “Tule ja saa digitäheks”, see on slogan, millega vallaelanike tähelepanu püütakse.

👉Mulgi vald on võtnud luubi alla noored täiskasvanud (20-29), kelle haridustee on jäänud lühikeseks. Läbi on viidud sihtrühma seas küsimustik ning tulemuste sügavamaks mõtestamiseks on lähiajal plaanis ka sihtrühmaga vestlusring läbi viia. Seda sihtrühma puudutavad arengud on olulised kõikidele KOVidele.
 
💪Soovime meeskondadele jõudu piloteerimise lõpuni viimisel ja kohtume lõpuseminaril 24. aprillil!
 
Veebikohtumised on osa KOVide pilootprogrammist Täiskäik II, mida ETKA ANDRAS poolt elluviidava AGENDA projekti raames korraldab koolitusettevõte Kasvulava.