Erasmus+ strateegilise koostöö projekt EFFECT
2019. aasta septembrikuus startis OÜ Kasvulava ja OÜ Loome (DevelopDesign®) eestvedamisel projekt „Efficiency in adult learning and training“ (Õppimise ja koolitamise tulemuslikkus). Koostöös partneritega nii Lätist (Spring Valley) kui Slovakkiast (Topcoach) seati fookusesse täiskasvanud õppijate õppimise tõhusus ja selle toetamine. Projektiidee sündis vajadusest toetada koolitajaid ja täiskasvanute õpetajaid, et nemad saaksid omakorda paremini toetada täiskasvanud õppijate õppimist. Iseäranis just neid täiskasvanud õppijaid, kelle õpihoiak ei ole kuigi positiivne ja õpioskused üleliia head. (Loe rohkem – Projekti taustalugu).
Projektipartnerid jagavad ühist arusaama, et õppijakeskne lähenemine õppimisprotsessi ülesehitamisel suurendab õppimise tõhusust. Projekt viidi ellu ajaperioodil september 2019 – aprill 2022.
Projektitulemused
Projekti taustalugu
Projektiideest
Kuigi on rõõmustav, et elukestva õppimise idee on täiskasvanute hulgas üha rohkem omaks võetud ning suureneb ka õppes osalemine, siis näitab statistika ka seda, et rohkem õpivad need, kellel on juba kõrgem haridustase ning kes on harjunud õppima. Nii Eestis kui ka paljudes Euroopa riikides on viimastel aastatel erilist tähelepanu pööratud eelkõige just madala haridustasemega inimeste toetamisele, et suurendada nende õppesse tagasipöördumist kui ka õpingute edukat lõpetamist. Erinevad uuringud ja raportid rõhutavad erialaste teadmiste ning oskuste kõrval üldoskuste arendamise vajalikkust. Viimaste kujunemise toetamine erineb aga ehk senistest klassikalisematest õpetamisviisidest ning eeldavad õppijakeskset lähenemist ja õppijate individuaalsusega arvestamist. See aga omakorda eeldab õpetajatelt mõtteviisi muutust õpetamiskeskselt lähenemiselt õppijakesksele ning sobivate metoodikate tundmist ning rakendamise oskust. Elukestva õppe olulisuse suurenemine ja üldpädevuste arendamise vajalikkus muudab formaalharidussüsteemi kuuluvate haridusasutuste (nt täiskasvanute gümnaasiumite, kutse- ja ülikoolide) õppe läbiviimise lähtekohti ning kõige rohkem puudutab see just õpetajaid. Projektis keskendutaksegi just nendele õpetajatele, kelle praeguste ja tulevaste õppijate haridustee on varasemalt katkenud ja kes seetõttu vajavad lisaks ainealaste teadmiste ning oskuste täiendamisele ka toetust üldpädevuste arendamisel.
Eesmärk ja tulemused
Projekti eesmärk on võimestatud õpetajad – nende suutlikkus toetada õppija õppimise tõhusust, lähtudes oma õpetamise praktikas õppijakesksest lähenemisest.
Selleks töötatakse välja ja jagatakse projektis osalevate õpetajatega aja- ja asjakohaseid metoodikaid ning toetatakse pilootkursuste raames nende kasutamise oskust. Fookuses on üldpädevuste, eelkõige õpi- ja enesejuhitavuse ning sotsiaalsete ja koostöö oskuste arendamine. Lisaks keskendutakse ka sellele, kuidas IKT vahendite kasutamine õppimisprotsessis saab toetada nende oskuste arendamist. Pilootkursused toimuvad projektipartnerite poolt ühiselt välja töötatud õppekava alusel, millega paralleelselt luuakse ka nn tööriistakast (toolkit) ehk metoodika kogum. Seega projekti kaks kõige käegakatsutavamat väljundit on õppekava ja metoodika kogum. Projekti kaugemale ulatuv eesmärk on, et pilootkursustel osalevad õpetajad on rohkem motiveeritud, parema metoodilise ettevalmistusega ja avatumad täiskasvanud õppijate suhtes.
Blogi
Lugemissoovitus: Mida üldoskustega koolitusel pihta hakata?
Autor: Mai Timmi, täiskasvanutekoolitaja, OÜ Kasvulava Täiskasvanuharidusest rääkides on üha enam märgata teadmistepõhise lähenemise asendumist oskustepõhise lähenemisega. Oskuste kirjeldused nii terminite kui lähenemiste osas on ajas muutunud ühtpidi keerulisemaks, samas ka järjest olulisemaks. Räägitakse nii ülekantavatest, pehmetest, headest, 21. sajandi, funktsioonideülestest, põhioskustest, võtmepädevustest jne. Aga neil kõigil on üks ühine omadus – need on kõige olulisemad! Üldoskused on olulised eeldusoskused, [...]
Lugemissoovitus: Õppimisega seotud psühholoogilised barjäärid – kuidas koolitaja saab õppijat toetada?
Autor: Kadri Kõiv, täiskasvanutekoolitaja, OÜ Loome, DevelopDesign® Õppimise tulemuseks on muutus – inimese teadmistes, oskustes või hoiakutes. Õppimine võib toimuda nii teadvustatult ja planeeritult kui ka teadvustamata ja spontaanselt. Sageli käivitab õppimise mingisugune vastuoluline kogemus või küsimus, konkreetne vajadus. Õppimise käigus ei muutu ainult inimeste senine teadmiste-oskuste pagas, vaid toimub ka isiksuslik kasv. Mida suurem on muutus, mida õppimine esile kutsub, [...]
Lugemissoovitus: Õppimist mõjutavad hoiakud
Autor: Kadri Kõiv, täiskasvanutekoolitaja, OÜ Loome, DevelopDesign® Täiskasvanud õppija on väljakujunenud isiksus oma harjumuste, tõekspidamiste ja neid toetavate hoiakute ning uskumustega. Uskumused kujunevad ja muutuvad elu jooksul saadud kogemuste ja saadud tagasiside mõjul. Üldiselt toetavad uskumused inimese hakkamasaamist, kuid mõnes olukorras võib ilmneda, et need on kas liialdatud või liialt üldistatud ja võivad hoida nii inimest tagasi, astumast tema jaoks olulisi [...]
Lugemissoovitus: Grupiprotsessid õppimise heaks tööle!
Autor: Kadri Kõiv, täiskasvanutekoolitaja, OÜ Loome, DevelopDesign® Täiskasvanud õppijad väärtustavad kaasõppijatega kogemuste vahetamist. Sageli väljendatakse koolitusele tagasisidet andes head meelt õppegrupis tekkinud kontaktide, aktiivse mõttevahetuse ja kaaslastelt saadud ideede üle. Kuid kindlasti on ette tulnud ka vastupidiseid olukordi. Gupis võib leiduda neid, kes naudivad tähelepanu, võtavad sageli sõna ja täidavad enda kogemustest rääkides kogu aja. Sellised monopoliseerijad võivad mõjuda väsitavalt [...]
Lugemissoovitus: Kuidas valida täiskasvanutele sobivaid koolitusmeetodeid?
Autor: Mari-Liis Järg, täiskasvanutekoolitaja, DevelopDesign® “Nii hea oli osaleda koolitusel, kus kogu koolituse sisu ei ole koolitaja monoloog”, ütles ühe kursuse lõpus koolitusel osaleja. Olin üllatunud. See pani mind mõtlema, kuidas saab veel aastal 2021-gi juhtuda, et ainumas õpetamise-õppimise vorm on “istu ja kuula” ehk loeng selle kõige arhailisemas tähenduses. Teisest küljest, mõistsin, et ju siis polegi täiskasvanute koolitamisel aktiivõpe [...]
Projektist
Partnerid
Projekti viisid ellu neli koolitusettevõtet kolmest riigist. Projekti algatajad ja partnerid Eestist on OÜ Kasvulava ja OÜ Loome (DevelopDesign), Lätist Spring Valley ja Slovakkiast Topcoach.
Rahastus
Projekt on kaasrahastatud ERASMUS+ programmist (2019-1-EE01-KA204-051582).
Projekt kestis 01.09.2019 – 30.04.2022.
Võta meiega ühendust
Võta meiega ühendust, kui Sul on ideid, mida tahaksid projektimeeskonnaga jagada.
Jälgi meid ka Facebookis.